Vorig jaar tijdens onze infosessie vertelde Christel Scott het huisonderwijsverhaal van haar en haar dochter. Achteraf kwamen heel veel vragen, want Christel gebruikt geen methodes zoals Tijd voor Taal of Mundo. Christel werkt zonder methodes en toch had ze al meerdere positieve inspecties. Ook Bart Vanden Driessche werkt zonder methodes. Tijdens onze lezing ‘Werken zonder methodes’ vertellen Bart en Christel hoe zij en hun kinderen thuis leren. Bart focust op het lager onderwijs, terwijl Christel het gaat hebben over haar dochter en de examencommissie.
“Ik ben Bart Vanden Driessche onderwijzer van opleiding en vader van 2 kinderen. Ik ben huisonderwijzer sinds september 2016. Wij zijn op vraag van onze kinderen gestart met huisonderwijs. We werken zonder een specifieke methode. Ons lesmateriaal is gebouwd op onze eigen levenservaring en boeken uit onze en de openbare bibliotheek. Ons huis is onze uitvalsbasis. De wereld is ons klaslokaal.”
“Ik ben Christel, 9 jaar geleden ben ik samen met mijn dochter aan ons huisonderwijsavontuur begonnen. Als ouder weten jullie dat elk kind uniek is en dus ook een eigen wijze van leren en ontdekken heeft (en een eigen ritme). Samen met jullie wil ik bekijken hoe je kan voldoen aan de eindtermen en succesvol aan examens van de eerste graad kan deelnemen zonder de gebruikelijke/ opgelegde methodes te gebruiken.”