Wie een buitenschools leerpad bewandelt, leert ook vooral autonoom denken, kennis verwerven en zijn persoonlijkheid ontwikkelen. Met vallen en opstaan. Als ouder kan je dit proces uiteraard in veilige banen leiden, maar er komt ook een moment dat die autonomie beproefd wordt. In de derde graad ASO bijvoorbeeld, wanneer steeds meer leerstof ook voor de thuisonderwijzende ouder moeilijk wordt. Neem nu wiskunde. Aan de hand van dit vak reiken Roxane De Munck en Chris Van Camp met hun project Bye bye Pavlov, jongeren niet alleen methoden aan om zelfstandig te leren, maar proberen ze ook de begeestering voor de materie an sich op te wekken.
Ze zetten in op live ervaring en het ‘samen’ leren, het positieve effect van peers. Bovendien creëren ze een omgeving (live community) die positief staat tegenover het behalen van je diploma via middenjury. Ze noemen het geen plan b, maar een valabel alternatief. Alles draait om de omkadering van de ‘examencommissie student’’. Ouders en studenten hoeven er niet alleen voor te staan.
Sprekers:
Roxane De Munck is een master in de de fundamentele wiskunde, ze studeerde aan de universiteiten van Antwerpen, Rennes en Praag. Haar contacten met deze academische instellingen zijn nog sterk, maar haar roeping zit in het coachen en begeesteren van jongeren. Haar eigen studieprofiel en ervaring zijn daarbij een belangrijke leidraad, evenals haar lange ervaring als bijlesgever.
.
Chris Van Camp is de auteur van Crash baby crash, een introductie tot de positieve desintegratie theorie van Dabrowski, wat in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen vaak wordt ingezet. Educatie, hooggevoeligheid en de vorming van de persoonlijkheid met alle valkuilen vandien, zijn haar levenslang studieterrein.