Het aantal kinderen dat huisonderwijs in België krijgt, is de laatste jaren sterk toegenomen. Daar waar dokters, paramedici, therapeuten, CLB’s en andere zorgverstrekkers vroeger enkel sporadisch een kind met huisonderwijs begeleidden, is dat ondertussen niet meer zo uitzonderlijk.
Zowel uit eigen ervaring, ervaringen van onze leden als uit het toenemend aantal vragen in onze mailbox, merken we de nood aan een theoretisch en juridisch kader, een genuanceerd beeld over huisonderwijs en een uiteenzetting over de rechten en plichten van huisonderwijzers.
Met deze sessie willen we tegemoetkomen aan vragen van alle mensen uit deze sectoren en hen informeren, ondersteunen en wie weet, ook wel inspireren…
We geven de sessie voor professionals online in januari 2025. Daarna kan de sessie online of offline geboekt worden als bijscholing.
OPBOUW
We starten de sessie met een aantal stellingen rond huisonderwijs. Deze stellingen vormen de rode draad doorheen de sessie en geven voer tot nadenken en gesprek. Als afsluit komen we terug op deze stellingen en reflecteren we over onze visie op huisonderwijs. Is mijn visie veranderd na vandaag? Waarom denk ik er op deze manier over? Kwam ik tot nieuwe inzichten, enz.
De sessie wordt onderverdeeld in verschillende hoofdstukken. Binnen elk hoofdstuk staan we stil tussen de verschillen bij huisonderwijs aan kleuters, lagereschoolkinderen en kinderen uit het secundair onderwijs.
WAT IS HUISONDERWIJS?
Het eerste deel biedt vooral een antwoord op de vraag ‘wat is huisonderwijs’. We hebben het over cijfers, het verschil tussen school- en leerplicht, tussen erkende en niet-erkende scholen, collectief en niet-collectief onderwijs en tijdelijk onderwijs aan huis en huisonderwijs.
REGELGEVING
Binnen het onderdeel regelgeving spitsen we ons toe op de wetgeving omtrent huisonderwijs. Aan welke regels dienen huisonderwijzers zich te houden? Hoe weten huisonderwijzers wat ze moeten ‘onderwijzen’? En hoe zit dat nu exact met examens?
Niet elk kind of jongere legt hetzelfde parcours af en dus staan we ook stil bij welke ondersteuning en/of mogelijkheden er zijn voor kinderen met bijzondere noden.
Bovendien komt binnen het onderdeel wetgeving ook de rol van het CLB aan bod.
KWALITEITSCONTROLE
Net zoals scholen, krijgen ook huisonderwijzers inspectie. We gaan dieper in op de kwaliteitscontrole door de inspectie. Op welke onderdelen worden huisonderwijzers beoordeeld? Hoe verloopt zo’n inspectie? Wat bij een negatieve inspectie?
VHoV
We bekijken onze vereniging van dichterbij. Wie zijn we? Maar nog belangrijker, wat doen we nu exact? Welke taken nemen we op ons en welk aanbod is er binnen onze werking voor zowel ouders als kinderen.
GETUIGENIS(SEN)
Na het vooral theoretische luik, willen we jullie ook kennis laten maken met huisonderwijs in de praktijk. Daarom geven we een kijkje in het leven van twee huisonderwijsgezinnen.
- Enerzijds hebben we het verhaal van Bieke, Christophe en hun zoon Marcel. Marcel krijgt op tweejarige leeftijd de diagnose ASS. Er start een zoektocht naar een plekje in het buitengewoon onderwijs, maar dat lijkt bijna onmogelijk. Uiteindelijke verhuizen ze naar de andere kant van het land, want daar kan Marcel starten in een type 9-kleuterschool. Het gezin wordt ondersteund door een thuisbegeleidingsdienst, een kinderpsychiater, kinderpsycholoog, de huisarts en er is een goed contact met de school en het CLB. Na meer dan twee jaar trekken en sleuren, valt Marcel uit op school. In samenspraak met alle betrokken partijen wordt beslist om hem rust te geven. Uiteindelijk vormt de uitval op school, het begin van hun huisonderwijsverhaal. Ondertussen krijgt Marcel al vier jaar huisonderwijs. Bieke laat jullie graag zien hoe ze het huisonderwijs vormt geeft en rekening houdt met de (ondertussen meerdere) diagnoses.
-
In de tweede plaats hebben we het verhaal van Liesje. Voor de job van haar partner vertrekt het gezin (op dat moment is er één zoon) voor onbekende tijd naar Amerika. Ze kiezen bewust voor homeschooling en maken zich lid van een co-op. Daar geeft Liesje één dag per week les en volgt hun zoon zelf ook les.
Bij terugkeer naar België blijven ze voor huisonderwijs kiezen, want je weet nooit wat de toekomst brengt…
Ondertussen is het gezin uitgebreid met twee extra kinderen en is de oudste zoon al veertien jaar. Het verschil in leeftijden (kleuter, lager en secundair onderwijs) zorgt voor de nodige uitdagingen. Liesje neemt jullie mee naar haar thuis waar het nooit saai is. En toegegeven, ook nooit stil.
Door haar jarenlange ervaring als huisonderwijsmama en inzet binnen het huisonderwijslandschap, weet Liesje als geen ander te goochelen tussen lesgeven, brandjes blussen, vergaderen en examens helpen voorbereiden.
CASUS
Volgen jullie een offline sessie, dan volgt er nog een casus. Hierin gaan we dieper in op de rol van professionals binnen huisonderwijs en maken we tijd om van elkaar te leren.
We komen hier ook terug op de stellingen van in het begin en reflecteren over onze eigen visie op huisonderwijs.
VRAGENRONDE
Afsluiten doen we graag met een vragenronde.
PRAKTISCH
We organiseren een online sessie op donderdag 9 januari 2025 van 9u30 tot 11 uur. Je betaalt 42.35 euro (35 euro + 21% btw) voor de sessie. Ben je lid van onze vereniging dan betaal je 24,1 euro (20 euro + 21% btw). Inschrijven doe je door een mail te sturen naar liesje@vhov.be.
Liever een online moment voor je team op een andere datum? Of liever ter plaatse? Mail ons om de verschillende opties te bespreken: liesje@vhov.be